En klesfabrikk hadde mange trådbrudd

“85% av feilene i produksjon skyldes systemet, ikke individet.” - W. Edwards Deming
En klesfabrikk slet med hyppige tråd-brudd. Skiftlederen målte at ansatte gjennomsnittlig har 7 (±4) brudd, men Roger hadde 16 brudd!
Noen ledere begår feilen å håndtere et hvert avvik som et spesialtilfelle. De legger skylden på den ansatte, og tror at mer disiplin eller motivasjon vil løse problemet. Roger må "stå på" og sy bedre.

Men vi ser av de hyppige trådbruddene at dette ikke er et individuelt problem. De 16 bruddene til Roger ligger innenfor statistisk varians. Det betyr at årsaken ikke er ham. Årsaken må ligge i systemet.
Det viser seg at trådkvaliteten er for dårlig.
Lederne gjorde en rotårsaksanalyse: Hvorfor er trådkvaliteten dårlig? Fordi vi kjøper for dårlig tråd. Hvorfor kjøper vi for dårlig tråd? Fordi innkjøpsavdelingen vil spare penger og ikke er kjent med kravene til kvalitet fra produksjonsavdelingen.
Her ser vi at løsningen er å forbedre innkjøpsrutinene. Det er en løsning på systemnivå. Det er mer effektivt enn å kjefte på Roger og de andre operatørene.
Tilsvarende er det med arbeidsmiljø og psykososial sikkerhet. Når mange blir utbrente av jobben, hjelper det ikke å motivere den enkelte. Det er et tegn på årsaken ligger i systemet, og at en av løsningene er å organisere arbeidet annerledes.
