Slik lager du et dårlig arbeidsmiljø
Date Published

Bruk inversjon og via negativa for å få et bedre arbeidsmiljø.
Via negativa
Når man skal forbedre noe, er det vanlig å begynne å tenke på hva nytt man kan gjøre. Hva man kan legge til (via additiva). Men vi har allerede full tallerken. Derfor kan det være bedre å spørre: Hva man trekke fra? Hva man kan slutte å gjøre?. Det kalles "via negativa".
For eksempel:
- I stedet for å legge til brokkoli i kostholdet, kan det være mer effektivt å kutte ut røyking for å bedre helsen.
- I stedet for å jobbe mer for å gå opp i lønn, kan det være lettere å kvitte seg med Netflix eller den dyre bilen.
- I stedet for å legge til meditasjon for å slappe av, kan det være mer effektivt å slutte å hisse seg opp i trafikken.
Inversjon
"Inverter alltid" - Charlie Munger
Charlie Munger sverget til inversjon. I stedet for å spørre "Hva kan jeg gjøre for å lykkes?", spør heller "hvordan kan jeg unngå å feile?".
Ved å tenke i revers kan vi oppdage skjulte farer, unngå vanlige feller og få klarhet i målene.
Det kan være enklere å definere hvordan vi ikke vil ha det enn hvordan vi ønsker å ha det.
Et elendig arbeidsmiljø
Vi kan benytte inversjon ved å liste opp hvordan et miserabelt arbeidsmiljø er:
- Urettferdighet
- Uklare oppgaver
- Høyt arbeidspress
- Baksnakking
- Konflikter
- Mobbing
- Lav autonomi
- Dårlig ledelse
- Ressursmangel
- Dårlige verktøy
- Meningsløse skjema
- Konkurranse
- Nepotisme
- .... du kan lett legge til 20 punkter
En slik liste er første steg for å få klarhet i hva vi bør redusere. Nå kan vi bruke via-negativa for å fjerne eller redusere risikofaktorene i arbeidsmiljøet.
Oppsummert
Inversjon - Unngå det som er skadelig/uønsket
Via negativa - Bedring ved å fjerne noe negativt (i stedet for å legge til)

Arbeidsmiljøet handler om alle forholdene som påvirker hvordan du har det på jobben.

Kopper og fat fløt over alt, men likevel strevde Shopify å finne løsning.

Relasjonsledelse handler om å forstå mennesket og hjelpe dem til å bli den beste versjonen av seg selv.