Test for psykososiale farer
Ta en selv-test for å sjekke hvordan du ligger an

Hvilke psykososiale farer har dere?
Gjør en sjekk på hvilke psykososiale farer du har i ditt arbeid.
Testen er en sjekkliste med 86 punkter i 3 kategorier og 13 dimensjoner.
Ta testen, og se om du oppdager noen farer du ikke var klar over. Sjekk av for hver fare dere eksponeres for.
Pyskososiale farer: 0
Hvordan arbeidet er organisert
Roller og ansvar
Uklare roller
Rollekonflikt
Omsorgsplikt for andre mennesker
Situasjoner der arbeidstakere ikke har klare retningslinjer for hvilke oppgaver de skal og ikke skal utføre
Forventninger i en rolle som motarbeider hverandre (forventet å gi god kundeservice, men også ikke bruke mye tid på kundene)
Usikkerhet om eller hyppige endringer i oppgaver og arbeidsstandarder
Utføre arbeid med liten verdi eller hensikt.
Jobbkontroll eller autonomi
Begrenset mulighet til å delta i beslutningstaking
Mangel på kontroll over arbeidsmengde
Lave nivåer av innflytelse og selvstendighet
(f.eks. ikke kunne påvirke tempo, rekkefølge eller plan for arbeidsoppgaver og arbeidsmengde).
Jobbkrav
Underutnyttelse av ferdigheter
Kontinuerlig eksponering for samhandling med mennesker
(f.eks. publikum, kunder, studenter, pasienter)
For mye å gjøre innenfor en viss tid eller med et bestemt antall ansatte
Motstridende krav og tidsfrister
Urealistiske forventninger til en arbeidstakers kompetanse eller ansvar
Mangel på variasjon i oppgaver eller utførelse av svært repeterende oppgaver
Fragmentert eller meningsløst arbeid
Krav om overdrevne perioder med årvåkenhet og konsentrasjon
Arbeid med aggressive eller opprørte personer
Eksponering for hendelser eller situasjoner som kan forårsake traumer.
Endringsledelse i organisasjonen
Mangel på praktisk støtte for å hjelpe ansatte i overgangsperioder
Langvarig eller gjentatt omorganisering
Mangel på konsultasjon og kommunikasjon om endringer på arbeidsplassen,
eller konsultasjon og kommunikasjon som er av dårlig kvalitet, lite tidsriktig og ikke meningsfull.
Fjernarbeid og isolert arbeid
Arbeid på steder som er langt fra hjem, familie, venner og vanlige støttenettverk
(f.eks. isolert arbeid eller «fly-in-fly-out»-ordninger)
Arbeid alene på ikke-fjerne steder uten sosial/menneskelig interaksjon på jobb
(f.eks. hjemmekontor)
Arbeid i private hjem (f.eks. yte omsorg eller husholdningsoppgaver i andres hjem).
Arbeidsmengde og arbeidstempo
For stor eller for liten arbeidsmengde
Høyt tidspress
Kontinuerlig underlagt tidsfrister
Maskinstyrt arbeidstempo
Høyt nivå av repeterende arbeid.
Arbeidstider og arbeidsplan
Mangel på variasjon i arbeidet
Skiftarbeid
Lite fleksible arbeidsplaner
Uforutsigbare arbeidstider
Lange eller usosiale arbeidstider
Fragmentert arbeid eller arbeid uten mening
Kontinuerlige krav om å utføre arbeid på kort varsel.
Jobbsikkerhet og usikkert arbeid
Usikkerhet rundt arbeidsmuligheter, inkludert arbeid uten faste timer
Mulighet for overtallighet eller midlertidig tap av arbeid med redusert lønn
Lavtlønnet eller usikkert arbeid, inkludert ikke-standard ansettelse
Arbeidssituasjoner som ikke er tilstrekkelig dekket eller beskyttet av arbeidsrett eller sosial beskyttelse.
Sosiale faktorer på arbeidsplassen
Mellommenneskelige relasjoner
Dårlig kommunikasjon, inkludert dårlig informasjonsdeling
Dårlige relasjoner mellom ledere, veiledere, kolleger og kunder eller andre som arbeidstakere samhandler med
Mellommenneskelig konflikt
Trakassering, mobbing, offerrolle
(inkludert bruk av elektroniske verktøy som e-post og sosiale medier), vold fra tredjepart
Mangel på sosial støtte
Ulik maktbalanse mellom dominerende og ikke-dominerende grupper av arbeidstakere
Sosial eller fysisk isolasjon.
Lederskap
Mangel på klar visjon og målsettinger
Ledelsesstil som ikke passer til arbeidets natur og krav
Unnlate å lytte eller bare tilfeldig lytte til klager og forslag
Holde tilbake informasjon
Gi utilstrekkelig kommunikasjon og støtte
Mangel på ansvarlighet
Mangel på rettferdighet
Inkonsekvente og dårlige beslutningsprosesser
Misbruk eller feilbruk av makt.
Organisasjons-/arbeidskultur
Dårlig kommunikasjon
Lave nivåer av støtte til problemløsning og personlig utvikling
Mangel på definisjon av, eller enighet om, organisatoriske mål
Inkonsekvent og tidløs anvendelse av retningslinjer og prosedyrer, urettferdig beslutningstaking.
Ubalanse mellom arbeidstakernes innsats og formell og uformell anerkjennelse og belønning
Mangel på passende anerkjennelse og verdsettelse
Mangel på passende anerkjennelse og verdsettelse av arbeidstakernes innsats på en rettferdig og tidsriktig måte.
Karrierestagnasjon og usikkerhet, under-befordring eller over-befordring, mangel på muligheter for ferdighetsutvikling.
Mangel på støtte fra veiledere og kolleger
Mangel på tilgang til støttetjenester
Mangel på informasjon/opplæring for å støtte arbeidsytelsen.
Tilsyn
Mangel på konstruktiv tilbakemelding på ytelse og evalueringsprosesser
Mangel på oppmuntring/ anerkjennelse
Mangel på kommunikasjon
Mangel på delt organisatorisk visjon og klare målsettinger
Mangel på støtte og/eller ressurser for å legge til rette for forbedringer i ytelsen
Mangel på rettferdighet
Feilbruk av digital overvåking.
Høflighet og respekt
Mangel på tillit, ærlighet, respekt, høflighet og rettferdighet
Mangel på respekt og hensyn i samhandlinger mellom arbeidstakere, samt med kunder og publikum.
Balanse mellom arbeid og privatliv
Arbeidsoppgaver, roller, timeplaner eller forventninger som får arbeidstakere til å fortsette å jobbe på egen tid
Motstridende krav fra arbeid og hjem
Arbeid som påvirker arbeidstakernes evne til å komme seg.
Vold på arbeidsplassen
Hendelser som involverer en eksplisitt eller implisitt utfordring mot helse, sikkerhet eller velvære på arbeidsplassen
vold kan være intern, ekstern eller klientinitiert (f.eks. overgrep; trusler; angrep - fysisk, verbal eller seksuell; kjønnsbasert vold).
Trakasering
Uønskede, støtende, truende atferd som relaterer seg til en eller flere spesifikke kjennetegn ved den målrettede individet
(f.eks. rase, kjønnsidentitet, religion eller tro, seksuell orientering, funksjonshemming, alder).
Mobbing og offerrolle
Gjentatte (mer enn én gang) urimelige atferd som kan utgjøre en risiko for helse, sikkerhet og velvære på arbeidsplassen
atferd kan være åpenbar eller skjult (f.eks. sosial eller fysisk isolasjon; tildele meningsløse eller ugunstige oppgaver; navngivning, fornærmelser og trakassering; undergrave atferd; urimelig offentlig kritikk; tilbakeholdelse av informasjon eller ressurser som er kritiske for ens jobb; ondsinnede rykter og sladder; tildele umulige frister).
Ergonomiske faktorer
Ergonomiske faktorer
Utilstrekkelig tilgjengelighet, egnethet, pålitelighet, vedlikehold eller reparasjon av utstyr
Dårlige arbeidsforhold som mangel på plass, dårlig belysning og overdreven støy
Mangel på nødvendige verktøy, utstyr eller andre ressurser for å fullføre arbeidsoppgaver
Arbeid under ekstreme forhold eller situasjoner, som veldig høye eller lave temperaturer, eller i høyden
Arbeid i ustabile miljøer som konfliktområder.
Pyskososiale farer: 0
Nå har du fått en oversikt over psykososiale farer på din arbeidsplass. Det er en bra start. Neste steg er å gjøre en risikovurdering. Risiko er ikke det samme som fare. Risiko er kombinasjonen av sannsynlighet, eksponering og alvorlighet.
Din vurdering av psykososiale farer er verdifull. Men det kan hende at dine kollegaer og medarbeidere opplever sin arbeidssituasjon som forskjellig. Derfor bør hele organisasjonen delta i fare-identifikasjon slik at alt blir fanget opp.