Bedre organisering reduserte sykefraværet

Stine tok over ledelsen for hjemmetjenesten i en kommune på Vestlandet, og fikk ned sykefraværet med 20%.

Hun er utdannet innen ledelse, og hun fokuserte på å legge tilrette for at ansatte skal lykkes med oppgavene. Hvordan kan vi endre på organiseringen av arbeidet for å hindre flaskehalser?

To av tiltakene hun gjorde var: 

1) Lage to lister i samråd med de ansatte: “Må gjøre" og "Kan vente”. Listene gir rolleklarhet og forutsigbarhet, og unngår arbeidspress på dagene avdelingen er underbemannet.

2) Innføre begrensning for når pårørende kunne ringe inn. Hun reduserte ringetiden fra hele dagen til  kl 9 til 11 på tirsdager og fredager. Det hindrer at ansatte blir avbrutt i arbeidet. 

må_gjøre-kan-vente.jpeg

Dette er to eksempler på tiltak ved organiseringen av arbeidet som er med på å redusere stress for de ansatte. 

Med et styringssystem for psykososial risiko finner dere mange slike muligheter i organiseringen.