Slik beholder du ansatte i arbeid

Ta bort stressfaktorene fra arbeidsmiljøet

For virksomheter:

Offentlige

Private

Som ønsker:

Lavere sykefravær

Bedre arbeidsmiljø

Etterleve arbeidsmiljøloven

Bærekraftig arbeidsliv

Psykososiale faktorer driver sykefraværet

workers

abcdefghijklmnopqrstuvw abcdefghijklmnopqrstuvw abcdefghijklmnopqrstuvw

1/3 av sykefraværet kan, i følge STAMI*, tilskrives psykososiale forhold på jobben.

Den gode nyheten er at psykososiale forhold er noe som kan forbedres.

[*] STAMI - Statens arbeidsmiljøinstitutt

Leder i blinde og "slukes" av drift

Ledere forteller at de føler seg "slukt" av drift, og at det er vanskelig å følge med på hvordan ansatte har det på jobb.

Incentivene trekker i feil retning 

Ledere holdes ansvarlig for det målbare:

  • Etterlevelse av regelverk 
  • Budsjettdisiplin
  • Oppnåelse av oppgaver

Menneskene kommer i andre rekke: 

  • Arbeidsmiljøet lider 
  • Ivaretagelse av ansatte nedprioriteres

Ser bare toppen av isfjellet

Ledere vet at arbeidsmiljøet er viktig, men mange ser bare toppen av isfjellet.

Resultatet er at man behandler symptomene i stedet for å løse rotårsakene.

Fredagsvafler, grønne planter og massasjestol er vel og bra.

Men trivselstiltak løser ikke rollekonflikt, uforutsigbarhet eller lav mestringstro.

Sett mennesket i sentrum for å beholde ansatte i jobb

Få et arbeidssted med høy psykososial sikkerhet

Forestill deg et arbeidsmiljø med høy psykososial sikkerhet. Et sted hvor arbeidet er godt organisert med klare roller, forutsigbarhet, og hvor ansatte har autonomi og mestring. Et sted hvor det sosiale klimaet har trygge mellommenneskelige relasjoner og hvor lederen er tydelig og varm.

Husker du sist gang du fikk anerkjennelse for noe bra du gjorde på jobben?

Ta kontroll over psykososialt arbeidsmiljø med risikostyring

1. Finn farene

Kartlegg psykososiale farer:

  • Hvordan arbeidet er organisert
  • Sosiale faktorer
  • Ergonomi/arbeidet

Dette er arbeidsrelaterte stress-faktorer.

Bruk undersøkelser, analyse av arbeidet og dialog for å kartlegge farer.

Prøv selv: test for farer.

2. Vurder risiko

Risiko er en kombinasjon av sannsynlighet og alvorlighet.

Vurder risiko ved å tallfeste risikoparametre på en skala (1-5).

Bruk dette til å prioritere tiltak.

3. Organiser arbeidet

Sett mennesket i sentrum. Organiser arbeidet slik at ansatte blir mindre eksponert for risikofaktorer.

I stedet for å behandle symptomer, finner vi tiltak gjennom bedre organisering av arbeidet.

Eksempel:
For motvirke rolleuklarhet
1) Etablere klare arbeidsbeskrivelser,
2) Workshops på personalmøtet med diskusjon om rolleforståelse.

Stine reduserte sykefraværet med bedre organisering

Lederskap som hjelper ansatte å lykkes

Stine tok over ledelsen for hjemmetjenesten i en kommune på vestlandet, og fikk ned sykefraværet med 20%.

Hun har lederutdanning, og setter menneskene i sentrum. Hun organiserer arbeidet for ansatte skal lykkes med oppgavene.

Et av tiltakene hun gjorde var å lage to lister i samråd med de ansatte: “Må gjøre" og "Kan vente”. Listene gir rolleklarhet og forutsigbarhet, og unngår arbeidspress på dagene avdelingen er underbemannet.

Kunnskap om psykososiale faktorer er forebyggende

Virksomheten trenger kunnskap og bevissthet om psykososiale forhold for å kunne styrke arbeidsmiljøet.

Kunnskapsmål: (ledere og ansatte)

  • Identifisere farer
  • Håndtere risiko
  • Kjenne igjen tegn til eksponering

Effekt:

  • Bevissthet
  • Vokabular for å snakke om det

Hvordan:

  • Læremoduler
  • Quiz

Etabler et styringssystem for kontinuerlig forbedring

PDCA-syklusen brukes i industrien for kontinuerlig forbedring.

PDCA stacked

Basert på industristandard

Står til er basert på ISO-45003 standard: Ledelsessystemer for psykososialt arbeidsmiljø

Sett risikovurdering og tiltak i system

Kjernen i systemet er 1) Risikovurdering og 2) Gjennomføring av tiltak.

Men disse to elementene kan være utfordrende å gjennomføre alene. Derfor er det nyttig å bruke et styringssystem for å få det til i praksis.

Står til-appen er laget for å støtte din virksomhet gjennom en syklus med fire faser - planlegge, gjøre, sjekke, handle.

Denne PDCA-syklusen (Plan, Do, Check, Act) er veletablert i industrien. Det startet i Japan på 1950-tallet. Syklusen er fundamentet for at virksomheter oppnår kontinuerlig forbedring.

Komponentene utgjør en helhet

Styringssystemet har komponenter som fungerer sammen som en helhet for å gi psykososial sikkerhet.

Ett arbeidsmiljø - ett styringssystem

Står til-appen er laget for at virksomheten selv skal etablere trygge psykososiale arbeidsmiljø.

Alle ansatte får tilgang til appen for å svare på undersøkelser, melde avvik, gjøre læremoduler og tiltak.

Ledere, HMS-anvarlig, arbeidsmiljøutvalg og HR får tilgang til alle verktøyene.

Bedre arbeidsmiljø starter med bedre organisering av arbeidet

Gevinster med psykososial risikostyring

Bedre arbeidsmiljø

Arbeidsmiljøet er alle forhold som påvirker hvordan ansatte har det på jobb. Organiseringen av arbeidet kan utgjøre en stor forskjell for eksponeringen for stress.

Behold ansatte i jobb

Få lavere sykefravær og mindre gjennomtrekk av ansatte når arbeidsforholdene og sosialt klima styrkes.

Etterlevelse av regelverk

Arbeidsmiljøloven legger et ansvar på arbeidsgiver for å ivareta et forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Med et styringssystem kan risiko håndteres og etterlevelse av regelverket dokumenteres.

Bærekraftig arbeid

Bærekraft handler også om mennesker. Ta ikke ut mer av ansatte enn hva hver enkelt kan bære. Systematisk risikostyring reduserer faren for at ansatte blir utbrent.

Engasjement

Bevissthet og kunnskap om psykososiale faktorer gir engasjement for arbeidsmiljøet.

Hvilke faktorer er viktig for ditt arbeidsmiljø?

🧍
Autonomi
🏆
Mestring
📎
Tilhørighet
💎
Mening
🛟
Psykologisk trygghet
🤹
Variasjon i arbeidet
💙
Ivaretagelse av ansatte
🦮
Sosial støtte
🙏
Anerkjennelse
🫶
Sosialt klima
🐶
Tillit
🤣
Humor
🤝
Ledelse
🎓
Opplæring
😃
Engasjement
🌿
Fleksibilitet
🔮
Forutsigbarhet
👮
Rettfredighet
🗣️
Kommunikasjon
🛌
Hvile

Arbeismiljøundersøkeler er nyttige som oversiktskart, men kan være vanskelig å bruke til handling.

Står til er GPS'en som viser deg hvordan du kommer deg frem til et godt arbeidsmiljø.

Dette får du med Står til:

Kartleggingsverktøy

Identifiser psykososiale farer i avdelingens oppgaver, organisering og roller.

Risikovurdering

Systematisk vurdering og håndtering av psykososial risiko.

Opplæringspakker

For ledere og ansatte

Lær å gjenkjenne psykososiale farer, håndtere risiko og oppdage signaler for eksponering.

Tiltaksbibliotek

Kontrolltiltak for bedring av psykososialt arbeidsmiljø.

Arkiv

Dokumentasjon og tilgangsstyring

Vær forberedt ved tilsyn. Gjør kontinuerlig forbedring av psykososial risiko og arbeidsforhold.

Kommunikasjon og bevissthet

Hold ansatte informert om pågående tiltak og muligheter deltagelse. Registrer avvik anonymt.

Avviksmelding og hendelser

Anonym melding om psykososiale avvik og hendelser hjelper å avdekke risikofaktorer og kan hindre skade.

Utforsk Står til

Les mer om hvordan system-tenking kan styrke arbeidsmiljøet:

Risikostyring gir bedre arbeidsmiljø

En klesfabrikk hadde mange trådbrudd

Arbeidsmiljølovens nye presiseringer for psykososialt arbeidsmiljø

En liten endring i arbeidsmiljøet gav en stor endring i oppførsel

Dot-com selskapet klarte ikke få ansatte til å rydde

Skjermbilder - hvordan ser appen ut

Arbeidsmiljø - mer enn fredagsvafler og sosialt klima

Bedre organisering reduserte sykefraværet

Lages med veiledning fra arbeidsmiljøeneheten i Trondheim kommune

Kom i gang

Bygg psykososialt immunforsvar i din virksomhet.